Fjedre.dk Fjaer.net Fjadrar.se Jouset.com Industriele-veren.nl Molle-industriali.it sodemann-pruziny.sk
Industrial-springs.com Ressorts-sodemann.fr Sodemann-gasfedern.de Sodemann-sprezyny.pl Muelles-industriales.es sodemann-pruziny.cz sodemann-rugok.hu
 
sodemann-springs.us sodemann-springs.us

Reklamationsrätt och garanti

När man som privatkund eller företagskund handlar hos SODEMANN INDUSTRIFJEDRE A/S har man enligt lag en vanlig 2-årig reklamationsrätt om det är något fel på varan. SODEMANN INDUSTRIFJEDRE A/S ger inte någon ytterligare garanti, varför du som kund hos SODEMANN INDUSTRIFJEDRE A/S skyddas av en vanlig 2-årig reklamationsrätt. Som kund är det ofta svårt att känna till skillnaden mellan en vanlig 2-årig reklamationsrätt och en garanti. Nedan försöker vi att förklara skillnaden mellan en vanlig 2-årig reklamationsrätt och en garanti.

Om man handlar som privatkund i ett EU-land har man minimum två års reklamationsrätt. De enskilda EU-länderna kan välja att ge en längre reklamationsrätt, men den kan aldrig bli mindre än två år. Det innebär att om en vara går sönder på grund av rådande omständigheter vid tidpunkten då varan levererades till privatkunden, kan privatkunden beroende på omständigheterna få pengar tillbaka, få varan reparerad eller utbytt.

Enligt dansk lag har en företagskund också en tvåårig reklamationsrätt. Denna reklamationsrätt baseras inte på EU-lagstiftning, varför en företagskund i andra länder kanske inte har samma skydd. Utanför konsumentköp är det företagskunden som ska bevisa att varan var bristfällig på leveranstidpunkten.

Vid konsumentköp (privatkunder) är bevisbördan omvänd det första halvåret. Det innebär att säljaren det första halvåret vid konsumentköp ska bevisa att varan inte var bristfällig på leveranstidpunkten. Därefter, alltså det följande halvåret, är det privatkunden som ska bevisa att varan var bristfällig när den levererades.

Om en privatkund eller företagskund upptäcker ett fel som privatkunden eller företagskunden anser att säljaren är ansvarig för, ska privatkunden eller företagskunden framföra klagomål till säljaren snarast möjligt och inom rimlig tid efter att privatkunden eller företagskunden har upptäckt felet.

En garanti löper parallellt med reklamationsrätten och är en service som vanligtvis sträcker sig längre än den lagstadgade reklamationsrätten. En säljare ger en garanti endast om säljaren tydligt informerar om detta och härmed informerar konkret om vad en sådan garanti ska täcka. Garantin kommer oftast till uttryck genom att säljaren garanterar att varan har några konkreta egenskaper eller en minimilivslängd vid vanlig användning. Som vi nämnde inledningsvis ger SODEMANN INDUSTRIFJEDRE A/S inte någon garanti, men du har som privatkund eller företagskund en vanlig 2-årig reklamations-rätt.

0

Tel: +4586720099

Vi sitter beredda vid telefonen för att hjälpa dig.
Mån - tor: 08.00 - 16.30
Fredag: 08.00 - 15.30


Gå till kontakta sidan

 

Skriv till oss!
Om du har frågor kan du kontakta oss via detta formulär, eller så kan du sända e-post till oss på adressen sif@fjedre.dk










Vi återkommer till dig så snart vi kan!

 

Information om cookies

Denna webbsida använder cookies.

Genom att fortsätta använda hemsidan ger du samtycke till att använda cookies.

Läs mer här...

 
UPS standard
Sverige

 
När ordern skickas får du ett e-postmeddelande med spårnings-nummer. Förväntad leveranstid är 1-7 vardagar. Leveranstiden kan variera i ytterzoner.
. Företag
ekskl. moms
Privat
(inkl. moms)

1kg 92,31 SEK 143,36 SEK
2kg 96,50 SEK 148,60 SEK
3kg 102,10 SEK 155,59 SEK
4kg 107,69 SEK 162,59 SEK
10kg 130,07 SEK 190,56 SEK


Post Maxi Letter
Sverige
Leveranstid: 2-14 vardager. Ingen spårningsnummer. Det är inte möjligt att skicka gasfjädrar via brev på grund av den danska posten. Brev skickas kl. 20.00 alla vardagar.
. Företag
(ekskl. moms)
Privat
(inkl. moms)

0,5kg 64,34 SEK 80,42 SEK
1,0kg 64,34 SEK 80,42 SEK
 
Du är välkommen att
kontakta oss sif@fjedre.dk